16. marraskuuta 2012

Iskäpullat




Vaikka se varsinainen isänpäivä meni jo, oon sitä mieltä, että äitien- ja ystävänpäivän tapaan myös isänpäivä on joka päivä. Yhtenä syynä on se, että mä oon vaan niin pulassa aamuisin ilman iskää tai äitiä. En ehdi itse tekemään aamupalaa (jonka siis syön aina bussissa) enkä lähes koskaan onnistu hommailemaan itseäni pysäkille silleen rauhassa, tiiättekös. Toisin sanoen siis joko äiti tai iskä tekee mulle aamupalan ja tiputtaa talvisaikaan pysäkille lähtiessään töihin - tai vaikkeivät edes lähtisi... Mitä siis seuraa, kun kaksi ekaa tuntia koulussa ovatkin peruttu eli mun täytyy selvitä aamusta it-se? Ihan kamala kiireensekainen säätölähtö, vaikkakin myöhäinen sellainen, ja bussiin juoksin lopulta toinen silmä ripsaritettuna, toinen ilman. Siinä taas mietin, miten korvaamattomia vanhemmat tässäkin asiassa oikeesti ovat. 

Nämä tämän postauksen isipullat ovat mun pikkuisten, ihanien leivontakurssilaisten tekemiä. Idean pitkästä aikaa otin Kinuskikissalta. Hitsit, ette salee pysty kuvittelemaan sitä strösselimerta, joka siinä pöydällä oli... Mutta parhailla leipureilla ja mulla oli kivaa, eiks se tärkeintä ole. 

Tarvitset:
5 dl vettä
1 pkt tuorehiivaa
2 dl sokeria
(2 tl kardemummaa)
2 tl suolaa
1 kananmuna
200g voita
n.- 13-15 dl vehnäjauhoja

koristeluun:
sokerikuorrutetta
strösseleitä, nonparelleja


1. Lämmitä neste kädenlämpöiseksi. Murenna hiiva nesteen joukkoon. Lisää myös sokeri, kardemumma, suola ja kananmuna. Sekoita.
2. Lisää noin 9 dl vehnäjauhoja pienissä erissä puuhaarukalla sekoittaen. Kun taikina on paksua, vaivaa sitä käsin.
3. Sulata voi ja lisää se taikinaan. Lisää jauhoja pienissä erissä (yhteensä n. 5 dl) ja jatka taikinan vaivaamista. Kun taikina irtoaa kulhosta eikä tartu käsiin, lopeta jauhojen lisääminen. Laita taikina kohoamaan leivinliinan alle lämpimään paikkaan noin tunniksi.
4. Jaa taikina neljään, viiteen osaan ja leivo jokaisesta ohut tanko. Leikkaa tangosta pätkiä ja muotoile niistä kirjaimet (esim. I S I). Laita kirjaimet pellille. Anna kohoa ennen uuniin menoa noin 15 minuuttia. Voitele kananmunalla ja paista 225 °C noin 10 minuuttia. Anna valmiiden pullien jäähtyä ennen koristelua.

Ylijääneestä taikinasta tehtyjä juttusia


5. Koristele pullat sokerikuorrutteella ja nonparelleilla sekä strösseleillä.

 


Peeäs Kattokaa tota allaolevaa pullapitkoa! Ihan tajuttoman hieno! Kateellisena täytyy myöntää, että kyseisen pitkon tekijä on mua melkein kymmenen vuotta nuorempi ja siinä hän ihan kepeästi letitteli neljällä - juttelemisen ja muun touhun lomassa :)


Strösselit ja nonparellit vähän niinku sponssas Dr. Oetker ja Meira, thanks!


 ©2012 • Taikakaulin

5 kommenttia:

Kanelitytön kakkuparatiisi kirjoitti...

Aiiiiivan ihanan ihania pullia! :)

Krike kirjoitti...

Kiittii ihanasta kommentista, Tintsu!! :-)

Anonyymi kirjoitti...

Kiva idea! Tuota voisi hyvin hyödyntää nimipäivänäkin. :)

Pihla-Ottilia kirjoitti...

mä olin ihan unohtanu ton kurssin. veditkö yksin? voi että olis ollut kiva mukana. ehkä niitä on vielä tulevaisuudessakin :)

Krike kirjoitti...

@ Nuori Emäntä: Niin vois!!

@ Pihlis: oon the master chef mut ei tota ihan yksin millää pysty vetää kun monta taikinakättä keittiössä :-D