8. syyskuuta 2013

Se avokadopasta



Aurinkoiset huomenet! Mä annoin itselleni tunnin aikaa tähän bloggailuun lukemisen lomassa, ja nyt kuvanmuokkausten jälkeen on vielä neljä minuuttia yli puolet jäljellä. Yleensä mulla menee vähintään pari tuntia vääntäessäni näitä julkaisuja, mut nyt päätin olla kerrankin tehokas - antaa sen Facebookin, iPhonen ja jääkaapin olla nyt vain ihan rauhassa.

Viime viikonloppuna, tasan viikko sitten sunnuntaina, mä tein päiväruoan. Käytiin isukin kanssa shoppaamassa lauantaina ainekset ja sunnuntaiaamuna mä väsäilin tän superhelpon pastan. Tää avokadopasta oli ihan hullu trendi jotakuinkin vuosi sitten: blogit pursusivat näitä pastoja, samoin lehdet. Olihan tää tosi hyvää, mutta sanoisin kuitenkin, että vähän turhan yliarvostettuna tätä toisinaan pidetään. Ai niin ja suola - ilman sitä tämä pasta ei ole yhtään mitään. Itsessään mauton pasta sekä hentoinen avokado eivät basilikoista ja pippureista huolimatta herää henkiin, vaan se suola on ihan ehdoton must.


Tarvitset: (Helsingin Sanomien reseptiä mukaillen)
3 valkosipulinkynttä
1/2 punaista chiliä (vahvaa)
1/2 lime
suolaa!
pippuria myllystä
kourallinen basilikaa
kourallinen persiljaa
parmesan-juustoraastetta
4 syöntikypsää avokadoa

500g tagliatelle-pastaa


1. Pilko valkosipulit pieneksi hakkelukseksi kulhoon. Poista chilistä siemenet ja leikkaa pieneksi, lisää kulhoon. Purista limestä mehut sekaan, mausta suolalla. Rouhi myllystä pippuria ja leikkaa basilika ja persilja hakkelukseksi - lisää sitten kulhoon. Laita parmesan-raastetta makusi mukaan.



2. Halkaise ensin avokadot kahtia ja leikkaa kuoressaan kuutioiksi (kts. kuva). ÄLÄ lisää vielä kulhoon!


3. Laita tagliatellekiekurat kattilaan ja kaada päälle vettä niin, että ne peittyvät juuri. Keittele, kunnes ne ovat pehmeitä. Ota desi keitinvettä ja kaada yrttien kulhoon kastikeliemeksi. Kaada pastat siivilään ja valuttele keitinvedet pois. Kaada pastat sitten kulhoon yrttikastikkeen päälle. Tässä vaiheessa koverra avokadon kuorista ne kuutiot pastan joukkoon. Sekoita kastike ja avokadot kunnolla pastan kanssa sekaisin ja syö.



näytti maittavan jopa mun siskolle!! (ylä oik.)

Peeäs Mä unohdin lisätä 1/2 dl oliviiöljyä yrttikastikkeeseen, mut ei haitannut yhtään, en hokannut sitä kun vasta nyt, kun Hesarin sivulta kattelin tota ohjetta. Hesarin reseptissä oli kaksi avokadoa, mikä mun mielestä oli ehdottomasti aivan liian vähän! Ja vielä kerran se suola: maistelkaa, maistelkaa, maistelkaa... Lisätkää maun mukaan suolaa.

Peepeeäs Viisi minuuttia vielä jäljellä ja mä oon valmis, jeepadii! Alankin tästä siivoomaan mun huonetta - ette tiedäkään, miten se lisää mun opiskelumotivaatiota! 

©2013 • Taikakaulin

Ei kommentteja: