25. helmikuuta 2016

Porkkanaletut



No siis mun oli tarkoitus tulla kirjottelemaan tänne tänhetkisestä puurovillityksestä, nimittäin tuorepuurosta. Se on siis puuro, jota ei kypsennetä ollenkaan vaan tungetaan ainekset lautaselle tai vaikka purkkiin ja annetaan olla yön yli jääkaapissa. Tällä kertaa höystin puuroa mustikoilla, pähkinöillä ja hunajalla, ja se jopa näytti ihan hyvältä, mutta eipä tehnyt poikkeusta edeltäjiinsä. Mulla on tän trendipuuron kanssa sama kuin Riisifrutin kanssa - se suukoostumus on niin inhottava. Ja hei oikeesti, kypsentämättömät ja lössääntyneet kaurahiutaleet ei kyllä oo ainakaan mulle mitään makuelämyksiä. Kyllä mä sen lautasellisen tietty lusikoin naamariin, mutta ei jatkoon.

Tuona samana tuorepuuroaamuna tein pienimuotosta inventaariota jääkaapin sisällöstä, ja vihanneslokerosta tuli vastaan puolikas porkkanapussi - eikä mikään ihan tuoreimmasta päästä. Ne porkkanat oli alkanu jotenkin ihan mun huomaamatta itää, ja kyllä ne nyt arvatenkin oli vähän nahistuneita. Kelasin, että raakana niitä en kyllä enää söisi, mutta kypsennettyinä ja kuumennettuina ne kyllä on vielä ihan tosi hyvin syötävissä. Niistä tulikin sopivasti puolen kilon porkkanasose, josta tein näpsäkästi lettutaikinan. Mä jätin taikinan aika paksuksi ja paistelin letuista myös paksuja, tää kun oli mun iltaruoka kera kermaviilihässäkän ja kylmäsavulohen. Ja oli muuten nannaa!

Ja sitten vielä yks oodi paistinpannulle. Siis oikeesti, en haluu mun keittiöön enää koskaan teflonpaistinpannuja. Elämä on niin paljon vaivattomampaa keraamisen eli tarttumatonpintaisen paistinpannun kanssa, kun siis kaiken voi paistaa ihan ilman mitään rasvoja sun muita käryhärpäkkeitä. Mä maksoin mun keraamisesta pannusta useamman kympin, mutta kuluneen puoli vuotta oon ollut pelkästään tyytyväinen. Ja mikä tärkeintä, keraaminen pannu kestää todella korkeita lämpötiloja eikä se sisällä teflonpannujen tapaan ollenkaan muovia, jota ruokaan välttämättä pieniä määriä "irtoaa".

Mutta here you are, lättyjä lättyjen perään!



Tarvitset
500g porkkanasosetta tai -survosta (mulla 520g)
4 dl maitoa
1 dl kaurahiutaleita
2,5 dl vehnäjauhoja
0,5 dl rypsiöljyä tai sulaa voita
2 tl suolaa
2 kananmunaa

kylkeen vaikkapa
kylmäsavulohta
kermaviilikastiketta (kermaviiliä, ruohosipulia, pippuria, suolaa)

(1. Keitä porkkanat ja soseuta ne pienen keitinvesimäärän eli n. 1-2 dl kanssa sauvasekottimella.)
2. Sekoita kaikki taikinan ainekset kulhossa ja anna turvota 20-30 minuuttia. Paista letut.

Porkkanoiden sijaan kuvasin mun ihan lempikynsilakkaa


©2016 • Taikakaulin

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mutta mikä ihana lasta sulla onkaan?

Krike kirjoitti...

Tuommonen ihana katajainen Lapin lasta ;)